Ghost.


Memperkenalkan, Lelaki Jambu 1.

Badan bersaiz kecil seakan budak sekolah. Lebih-lebih lagi bila dia berlakon sebagai budak nakal dalam sitkom komedi di Disney Channel. Aku tertarik dengan dia. Rumah dia ada hantu. Seriously. Bukan satu hantu, tapi satu keluarga hantu.

Dan dia takut hantu.

Aku pula dah malas tengok cerita-cerita hantu. Sebab bila tengok, aku akan ketawa. Dulu kecil-kecil bolehlah terkencing-kencing atau mengigau lepas tengok cerita hantu. Nightmare on Elm Street, Exorcist, Poltergeist, The Omen dan macam-macam lagi filem-filem hantu Indonesia yang angker bukan bangang macam sekarang.

Selalu sangat kena tipu. Jangan balik lambat, nanti Hantu Kum Kum tangkap. Tak pun Hantu Tetek surok. Tak pun Hantu Purdah. Fuh. Banyak sangat cerita aku dengar, aku pun terus percaya. Ya lah, masih bodoh. Bila aku percaya, aku lagi takut. Umur lima enam tahun boleh lah, bila dah besar? Pergi mampos.

Hantu kalau wujud pun, mesti dah bosan nak kacau manusia. Perangai manusia lebih sial dari mereka sendiri. Seksa, bunuh, bakar sana-sini. Rogol sana-sini. Tipu. Rasuah. Buang anak. Melalak sana-sini cakap semua kaum rasis.

Sekarang ni cuba takut-takutkan aku. Hantu Kum Kum? Nama pun buat aku gelak. Hantu Assalamualaikum. Orang cakap Assalamualaikum pun aku gelakkan, inikan pula hantu. Hantu Tetek? Lagi buat aku syahwat. Dah lama aku ada fantasi nak duduk celah tetek.

Tapi ada satu cerita hantu yang aku suka: The Ghost Whisperer.

Jennifer Love Feewwwiiiiiiiiittt!

Satu-satunya cerita hantu yang aku percaya. Terutamanya bila Jennifer Love Feewwwiiiiiiitt pakai baju tidur. Atau pun tengah berlari kejar hantu.

Best kan

Dulu rumah sewa aku pun ada hantu. Tiap-tiap malam mengilai. Mereka ini aku rasa hantu dari Indonesia. Sebab tiap-tiap minggu aku dengar mereka berkumpul dan nyanyi lagu artis wanita dari negara jiran. Bila mereka mula bernyanyi aku tutup pintu dan kunci. Takut. Jangan berani kacau mereka jika kau mahu hidup lama.

Oh sekejap, itu bukan hantu. Itu housemates aku rupanya.