Flu yang menyusahkan jiwa.

Selsema masih tidak kering. Satu kotak tisu hampir habis aku kerjakan. Sehelai demi sehelai tisu aku carik, hembus dan buang ke lantai. Bilik aku tiada tong sampah. Jika ada pun sudah penuh. Eh entah, aku pun tak ingat.


Kemudian aku berselubung. Teori hilangkan hingus. "Hingus wujud bila kita sejuk, kalau duduk dalam selimut, suhu akan meningkat naik. Lalu, hingus akan kering dan jadi kerak-kerak yang sedap untuk dikorek. Orgasmitic!" kata aku seorang diri. Kadang-kala kita tidak perlu menjadi doktor untuk rawat sesuatu penyakit. Semua ini logik akal.


Sejam kemudian. Teori gagal miserably. Mungkin sebab itu aku di atas katil dan bukan sedang merawat pesakit.


Lewat petang tadi.


Telefon berdering dan Lelaki Jawa (LJ) di talian.


Aku:
Kau nak apa, aku tengah gosok baju ni.


"Tak de apa, maaf, salah nombor," jawab LJ lantas matikan talian.


Seminit kemudian, telefom berdering lagi.


Aku:
Kau dah kenapa letak telefon. Aku tak habis cakap kau dah letak. Biadap tahu tak?


LJ:
Serius? Aku ingat salah nombor.


Aku:
Kenapa? Kau tak save nombor aku ke apa?


LJ:
Sebab, er, sebab.. kau mana reti gosok baju.


Terus aku letak telefon. Malas aku nak layan. Aku orang sibuk, sentiasa ada misi. Dan misi aku sekarang adalah untuk gosok tujuh helai baju chef dan dua pasang seluar.


"Tonight is going to be a looooong night," bisik aku dalam hati.