Human is still human, tahan macam mana pun tetap perlu juga aku luahkan.

Pagi tadi.

Sudah hampir 10 minit aku merenung skrin komputer riba. Jari-jemari yang selalunya menari-nari rancak kini statik. Tidak bergerak. Hanya bersedia di papan kekunci.

Hati tidak tenang dan jiwa kacau. Terkenang perbualan telefon tadi.

"Mak nak hantar Ayah pergi hospital ni, dia macam demam. Dua tiga hari ini pun dia susah nak tidur."

Sejak dua menjak ini Ayah asyik sakit.

"Baru keluar hospital sehari lepas takkan sakit lagi?" spontan aku bertanya diikuti keluh kecil.


Sejak dua menjak ini pun aku asyik mengeluh.

Aku makan dan tersedak. Aku mengeluh. Aku lambat bangkit dari tidur. Aku mengeluh. Pendrive tertinggal dirumah, aku mengeluh. LRT lambat, aku mengeluh. Masalah dalam diri, masalah perhubungan, masalah keluarga dan masalah persekitaran, semua akan aku keluh.

Dan bila Timbalan jatuh sakit lagi aku mengeluh. Bukan sekali. Tapi berkali-kali aku mengeluh.

Sekarang, nasib selalu tidak menyebelahi aku. Apa yang aku buat pasti ada yang tak kena. Nasib baik sudah habis barangkali. Mungkin yang tinggal hanya saki-baki nasib buruk yang menanti masa untuk menimpa satu-persatu.


Oh well, beban dan luka dalam hati, siapa yang tahu. Siapa yang nampak? Atau siapa yang peduli.

Dalam setiap keluhan aku cuba terbitkan senyuman. Cuba jalani kehidupan aku seperti biasa. Aku gagahkan juga jadi peramah. Tapi akan cuba untuk tidak kongsi masalah. Mereka sudah ada masalah sendiri, apa guna aku tambah masalah aku.

"Ayah sejuk ni. Nak tidur pun susah. Tak sedap badan. Entahlah.., " ngomel Timbalan, "Ayah rindu anak-anak abah. Ayah nak balik JB esok juga!" sambungnya lagi, memberontak seakan anak kecil.

“Sabarlah, pergi hospital dulu. Lepas tu balik sini okay?”

“Okay. Nanti Ayah sampai, Wan temankan ayah. Dah lama kita tak bersembang,” katanya lagi.

“Okay, boleh.” jawab aku lemah.

Kemudian aku minta izin untuk tamatkan perbualan. Perlu ke tandas.

Basuh muka. Habuk masuk mata.